Égő ballonok

2020. szeptember 6. | | TechDivi

Kigyulladt egy hőlégballon tegnap délután a Fejér megyei Vál és Kajászó között – láttuk-hallottuk a híradásokban. Odafenn a gáz szivárogni kezdett, ezért a tapasztalt kapitány a leszállás mellett döntött. Földet érés után ő és két utasa kiugrott a kosárból, a gáz viszont belobbant és a hirtelen súlyvesztés miatt a ballon a harmadik utassal újra felemelkedett.

A kupola lángra kapott és elégett odafenn, így a kosár lezuhant. Az 58. születésnapját ajándék ballonúttal ünneplő gyöngyösoroszi nő a helyszínen életét vesztette. A kiugrók – egy férfi és két nő – súlyosan megsérültek, testfelületük 20-25%-a másod-harmadfokú égési sérülést szenvedett. A mentők Győrbe, Fehérvárra és a Honvéd Kórházba szállították őket. Állapotuk válságos.

Jómagam a MALÉV Repülőklub tagjaként 36 évvel ezelőtt a nagykanizsai KÖGÁZ Kupán a földön láttam hasonlót. Igaz akkor nem szólt róla a híradás. Az MHSZ felügyelte a repülőeseményeket, s nem lehetett semmi rosszat leírni-bemutatni. Akkor minden nagyon szép volt, minden rendben zajlott. Ha elromlott egy fogaskerék a gépezetben, arról bizony hallgatni kellett!

Piromán Kupa Kanizsán

Az ominózus 1984. áprilisi csütörtök délután mintegy húsz ballon készülődött a felszállásra. Aznap már reggel is volt egy start: MALÉV-ballonokkal a Magyar Televízió Ablak című műsora Agárdy Tamás szerkesztőriporter irányításával a péntek délutáni adásra forgatott. Remek légi és földi felvételek készültek, s a stáb a jól végzett munka örömével indult vissza Budapestre. Már rég úton voltak hazafelé, amikor a délutáni startra sor került. A MALÉV RK két ballon melegített, egyikük már felszállt, míg V. József hivatásos katona egy szolnoki ballon kapitányaként harmadmagával – egyikük a fia, másikuk annak barátnője volt – készült a felszállásra. A felfújt ballont teljesen szabálytalanul egy utánfutóhoz kötötték, hogy el ne sodorja a szél. A kosárban a két segítő tartózkodott, míg a kapitány kívülről irányította a munkát. Ez sem volt szabályos!

Nem tudni mitől, de hirtelen tűz ütött ki a kosárban. A kapitány ösztönösen beugrott, kidobta a fiát és a lányt, majd ő is kiugrott. Közben az egyre növekvő energia hatására a ballon emelkedni kezdett, magával ragadva az utánfutót. A több száz fős tömeg riadtan hátrált. Szerencsére József elvágta a rögzítő kötelet, így a ballon immár az utánfutó nélkül üresen a magasba emelkedhetett. Odafenn még égett egy darabig, közben a szél is sodorta, majd egy hatalmas robbanás következett. Mivel addigra a kupola is szétégett, a roncsok a földre hullottak. Szerencsére senki sem sérült meg alatta.

Aznap a félévvel korábban – 1983. október 23-án, mely akkor még nem volt ünnep! – 8040 méteres magassági országos rekordot elért Bakos Attila csapatának tagja voltam. A ballon elszabadulásakor már csak mi voltunk a földön, a többi versenyző odafenn izgult. Az aznapi repülésvezető egy malévos ballonpilótanő volt. Mi is, meg ő is értesíthette volna a fentieket rádión arról, hogy az elszabadult ballon üresen száll, de ezt a szakosztályvezetőnk nem engedte meg. Mindenki azt hitte odafenn, hogy az égő ballon tele van emberekkel, ezért az összes versenyző rémülten leszállt a közelben. A verseny így aznap véget ért, s a hátralévő két napon sem engedélyeztek új startot.

A másnapi Ablak a hőlégballonozás szépségeiről szólt. A félnapos forgatás képei, s az egész tudósítás az egyórás adás végén mindössze másfél percig tartott. A rendkívüli esemény szóba sem került. Az állítólagos vizsgálat eredményéről azóta sem hallottam. V. József kapitány kihagyott egy versenyt – az 1984-es őszi dél-alföldi Nemzeti Bajnokságot -, de továbbra is a ballonok közelében maradt. A repüléstől sem tudott elszakadni. Talán azóta tábornok lett a légierőnél, a bizonyára rég elment nyugdíjba. Ballonos körökben viszont ezt a félbeszakadt versenyt azóta is Piromán Kupaként emlegetik.

Nem minősíthetem a szombaton megsérült kapitányt, régi ballonosként viszont úgy emlékszem, hogy leszálláskor el kell oltani az őrlángot, és a nyitókötelet rögzíteni kell a kosárban, hogy a ballon ne emelkedhessen újra fel. A kupola teteje így nyitott marad, s a felfelé áramló meleg levegő ott eltávozva nem tud emelő hatást kiváltani. Persze a szivárgó gáz így is berobbanhat, a kötél is eléghet, a dugó is záródhat, s bizonyára itt is ez történt. A kapitánynak viszont utoljára kellett volna elhagyni a “süllyedő hajót” és harmadik utasát sem hagyhatta volna egyedül a kosárban! Neki és két utasának jobbulást kívánok!

Most szólj hozzá!

Kövess!